PROWADZENIE POJAZDU W STANIE NIETRZEŹWOŚCI.

ZATRZYMANIE PRAWA JAZDY
9 maja 2022
WYPADEK I KOLIZJA A SPRAWCA NIETRZEŹWY- CO ROBIĆ?
20 maja 2022

Polskie prawo dopuszcza dwa określenia – stan po użyciu alkoholu oraz stan nietrzeźwości –  w zależności od stężenia alkoholu we krwi. Różnica między zwrotami jest potężna i niesie różne konsekwencje dla kierującego, gdyż jazda po użyciu alkoholu traktowana jest jako wykroczenie, natomiast jazda w stanie nietrzeźwości jako przestępstwo dlatego tak ważna jest prawidłowość przeprowadzonego badania.

Jak wskazuje art. 178a §  1 k.k.: Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Co do określenia stanu nietrzeźwości to nie budzi wątpliwości, że  stan ten zachodzi wtedy, gdy zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promille albo prowadzi do stężenia przekraczającego tą wartość, lub zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg, albo prowadzi do stężenia przekraczającego tą wartość. Im wyższy poziom alkoholu we krwi, tym większa jego zawartość w wydychanym powietrzu. Wynik stężenia alkoholu we krwi w oparciu o badanie wydychanego powietrza powstaje przez automatyczne mnożenie w programie aparatu stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu, przez przeciętny współczynnik podziału etanolu między powietrze zawarte w pęcherzykach płucnych a krew.

Od stanu nietrzeźwości należy odróżnić stan po użyciu alkoholu, który zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2 do 0,5 promille alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg.

Użyte w przepisach określenie „prowadzi do” jest związane z resorpcją alkoholu. Chodzi o wypadki spowodowane przez osoby, które spożywały alkohol i w czasie wypadku były w fazie wchłaniania, czyli w czasie, gdy jeszcze nie cały alkohol przeniknął z przewodu pokarmowego do krwiobiegu, co sprawia, że stężenie alkoholu może jeszcze wzrosnąć.

Badanie przeprowadzane jest dwukrotnie, a dla kierowcy ogromne znaczenie ma w jakim czasie to nastąpi od spożycia alkoholu. I tak, np. może zdarzyć się przypadek, że kierowca, który spowodował wypadek zostanie zbadany bezpośrednio po zdarzeniu i okaże się, że ma 0,5 promila, a drugie badanie wykaże 0,6 promila, to wówczas uznane zostaje, że spowodował wypadek w stanie nietrzeźwości. Taki kierowca odpowiadał więc będzie za przestępstwo.

Istnieją dwa kryteria sprawdzenia, czy kierowca prowadził pod wpływem alkohol, tj. badanie zawartości alkoholu we krwi oraz wydychanym powietrzu. Pierwszeństwo zwykle ma badanie zawartości alkoholu w organizmie za pomocą urządzeń elektronicznych, dokonujących pomiaru stężenia w wydychanym powietrzu. Możesz odmówić poddaniu się takiemu badaniu. W sytuacji gdy kierowca odmawia poddaniu się badania czy stan jego uniemożliwia przeprowadzenie takiego badania wówczas prowadzone jest badanie krwi. Pamiętajmy, odmowa poddania się badaniu trzeźwości za pomocą urządzeń elektronicznych nie niesie za sobą żadnych konsekwencji prawnych dla kierującego, poza domysłami, że kierowca może być nietrzeźwy. Czasami może się okazać, że zanim badanie krwi zostanie przeprowadzone, to kierowca zupełnie wytrzeźwieje.

Policja dysponuje wieloma rodzajami alkomatów – od prostych alkomatów do tzw. przesiewowych, do wstępnego badania kierowców np. w czasie „trzeźwych poranków”, przez dowodowe alkomaty elektrochemiczne, aż po stacjonarne urządzenia działające na zasadzie spektrometrii w podczerwieni. Każde urządzenie musi być odpowiednio skalibrowane i posiadać świadectwo wzorcowania, które  w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń winny być zainteresowanemu udostępnione do wglądu.

Alkomat tak jak i każde urządzenie bywa zawodne, a na wynik badania trzeźwości wpływ może mieć wiele czynników. Co ważne, alkomat bada stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu, a nie we krwi. Tym bardziej może dać błędny odczyt. Nie zapomnij, wynik badania nie jest dowodem niepodważalnymi i w wielu sytuacjach może być zakwestionowany, szczególnie wtedy gdy pomiar został przeprowadzony urządzeniem nieposiadającym aktualnej kalibracji bądź w sposób niezgodny z instrukcją a o to podczas rutynowych działań nietrudno.

Nie zapominaj jednak, alkohol znacznie pogarsza percepcję i nie wsiadaj za kierownicę samochodu, jeśli piłeś alkohol. Jeśli masz wątpliwości co do stanu swojej trzeźwości idź na komisariat i się przebadaj. Z ostrożnością podchodź też do dostępnych w sklepach alko testów.

Masz pytania, wątpliwości? Zapraszamy do kontaktu https://www.kancelaria.gdynia.pl/kancelaria/