PROCEDURA ZATRZYMANIA KIERUJĄCEGO I KONTROLI DROGOWEJ

WYPADEK I KOLIZJA A SPRAWCA NIETRZEŹWY- CO ROBIĆ?
20 maja 2022
PRAWO JAZDY WYDANE ZA GRANICĄ
3 czerwca 2022

Nieznajomość przepisów może wiązać się z konsekwencjami, szczególnie kiedy mowa o zasadach kontroli drogowej. Taka sytuacja może przydarzyć się każdemu, nawet wzorowym kierowcom i dla wielu uczestników ruchu drogowego jest ona stresująca.

Szanowni Państwo, czy każdy wie, jak powinna wyglądać kontrola drogowa? Zawsze lepiej jest znać przepisy.

Przeprowadzanie kontroli drogowych jest jednym z obowiązków policjantów, który wynika z treści art. 1 ust 2. pkt 2. Ustawy o Policji, gdzie wskazano, że do zadań tej służby należy m.in. zapewnienie bezpieczeństwa publicznego w ruchu drogowym. Kolejny akt prawny, tj.  ustawa   z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wskazuje natomiast, że do zadań Policji należy w szczególności: czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu drogowego, kierowanie ruchem, przeprowadzanie kontroli drogowych (art.129)

Istniejące przepisy wprost regulują jak powinna przebiegać kontrola drogowa. W zakresie tym obowiązuje Rozporządzeniu z 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego, obowiązujące w zmienionej formie od  dnia 9  lutego 2022 r. (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego).

W zależności od tego czy policjant jest umundurowany czy nie i gdzie dokonuje zatrzymania kierującego, procedura ta wygląda nieco inaczej.

I tak w warunkach dostatecznej widoczności umundurowany policjant sygnały do zatrzymania podaje tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności – latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

Policjant nieumundurowany natomiast jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym, a w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, zaś w warunkach niedostatecznej widoczności – latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

Natomiast policjant poruszający się radiowozem może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych.

Możliwe jest, że w sytuacji gdy jest to konieczne dla prowadzenia czynności kontrolnych pojazd Policji może zostać unieruchomiony w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Co powinien zrobić policjant po zatrzymaniu pojazdu?

Po zatrzymaniu pojazdu policjant podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu, zaś policjant nieumundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.

Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu uczestnikowi ruchu odczytanie i zanotowanie danych pozwalających na identyfikację policjanta, w szczególności dotyczących jego stopnia, imienia i nazwiska oraz nazwy organu, który wydał ten dokument.

Przepisu dotyczącego przedstawienia się i okazania legitymacji  nie stosuje się w pewnych sytuacjach, co jest w pełni zasadne i dotyczy zatrzymania pojazdu w wyniku pościgu, czy też zatrzymania samochodu co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa lub też zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajdują się w nim osoby, które popełniły przestępstwo.

Nieco inna procedura obowiązuje podczas prowadzonych przez umundurowanych policjantów zorganizowanych działań kontrolnych ukierunkowanych na poddanie jak największej liczby kierujących pojazdami badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu, przeprowadzanego przy użyciu urządzeń elektronicznych, lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu, przeprowadzanego przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. Wówczas policjant, który zatrzymał pojazd, poprzestaje na podaniu przyczyny zatrzymania.

W przypadku gdy kontrolujący daje polecenie lub sygnał do zatrzymania pojazdu silnikowego lub motoroweru, kierujący tym pojazdem powinien zatrzymać pojazd, trzymać ręce na kierownicy, a na polecenie kontrolującego: wyłączyć silnik pojazdu, włączyć światła awaryjne i umożliwić dokonanie identyfikacji pojazdu, w szczególności przez udostępnienie kontrolującemu komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe.

Pamiętaj! Kierujący pojazdem lub pasażer mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu silnikowego wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego!