ODWOŁANY LOT

ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIURA PODRÓŻY ZA ZMARNOWANY URLOP
8 czerwca 2022
NOWE UPRAWNIENIA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ (KAS), CZYLI KIEDY SKARBÓWKA MOŻE NAM ZAJRZEĆ W RACHUNEK BANKOWY?
30 czerwca 2022

Wakacje czy upragniony urlop to czas na który oczekujemy cały rok. Nic dziwnego więc, że niejednokrotnie za cel obierany jest daleki, często egzotyczny kraj do którego najszybszym sposobem dotarcia jest lot samolotem. Każdy, kto wybrał ten sposób transportu wie, że przygotowanie się do lotu to nie tylko przyjazd na lotnisko z odpowiednim wyprzedzeniem ale ponadto sprawdzenie wymiarów oraz wagi bagażu, odbycie odpowiedniej kontroli. Doświadczony podróżnik wie, że taka procedura może potrwać nawet kilka godzin.

No właśnie, a co w sytuacji gdy po odbyciu wszystkich obowiązków, czekając w lotniskowym lobby dowiadujemy się, że nasz lot został odwołany?

Z pomocą przychodzi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, które wskazuje nasze prawa.

Warto pamiętać, że odwołanie lotu to nie tylko przeniesienie pierwotnego lotu na inny planowany ale także gdy po wystartowaniu samolotu, będzie on zmuszony do powrotu do portu odlotu. 

Zgodnie z art. 5 w/w dyrektywy jeżeli Twój lot został odwołany linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia Ci wyboru pomiędzy: zwrotem ceny biletu, zmianą planu podróży do docelowego miejsca wojaży przy najbliższej okazji albo zmianą planu w późniejszym, dogodnym terminie. Jeżeli linie lotnicze nie zaoferują takiego wyboru, wówczas muszą zwrócić koszty, które zostały poniesione w związku z opłaceniem lotu. Nie wyklucza to jednak dodatkowego odszkodowania, które jest ustalane na podstawie tego czy zdecydujesz się na zwrot kosztów biletu czy zmianę planu podróży. Takie odszkodowanie może wynieść nawet do 600 EUR.

Jeżeli zdecydujesz się na zwrot kosztów biletu – odszkodowanie zależeć będzie od rodzaju lotu. Na podstawie art. 7 niniejszej dyrektywy, za lot do długości 1500km przysługuje odszkodowanie w kwocie 250 EUR, za lot od 1500 do 3500km przysługuje 400 EUR, a za każdy inny lot powyżej 3500km 600 EUR odszkodowania. Jeżeli będzie to zmiana planu podróży – wówczas zależeć będzie od rodzaju lotu i opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego, po przekroczeniu pierwotnie planowanego czasu przylotu. Należy pamiętać jednak, że przewoźnik może obniżyć w/w odszkodowanie aż o 50% w przypadku gdy zaproponował alternatywny lot podróżnym, który nie przekracza czasu planowanego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu, kolejno dla powyższych lotów o dwie, trzy oraz cztery godziny.

Ważne! W niektórych przypadkach odszkodowanie nie będzie przysługiwać, między innymi jeżeli poinformowano o odwołaniu z wyprzedzeniem większym niż 14 dni a także, gdy zaistniały nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo wprowadzenia wszelkich racjonalnych środków. Przykładem takich okoliczności są niekorzystne warunki atmosferyczne czy zagrożenie bezpieczeństwa. Przy czym należy pamiętać, że to na przewoźniku spoczywa ciężar udowodnienia swoich racji, a nie na podróżnych.

Jeżeli chciałbyś uzyskać pomoc w takiej sprawie, zapraszamy do kontaktu!