Działania podjęte niedawno przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dają nadzieję na odzyskanie przez klientów pieniędzy. Postępowania wszczęte przez UOKiK dotyczą obligacji korporacyjnych spółki GetBack, w których sprzedaży pośredniczyły między innymi Idea Bank oraz Polski Dom Maklerski. Przedmiotem toczących się postępowań jest wprowadzanie klientów w błąd. Zgodnie z informacjami pozyskanymi przez Urząd, poszkodowanych może być nawet 9 tys. osób.
Od maja bieżącego roku UOKiK otrzymywał liczne skargi od konsumentów stratnych przez zakup obligacji GetBack. Zarzuty postawione przez Urząd dotyczą dwóch spraw, w czterech kolejnych toczą się postępowania wyjaśniające. Na IdeaBank wpłynęło już ponad 250 skarg. Wynika z nich, że klienci byli wprowadzani w błąd co tego, że dostęp do obligacji jest limitowany, a także że wspomniane obligacje przyniosą im gwarantowany zysk. Ponadto mogło dojść również do zjawiska missellingu, czyli proponowania rozwiązań niedostosowanych do potrzeb klientów banku, w szczególności zaś do namawiania do kupna obligacji osób zainteresowanych wyłącznie bezpiecznymi formami inwestowania pieniędzy. Spółce grozi kara finansowa, jeżeli zarzuty się potwierdzą – do 10 proc. jej obrotu za każde naruszenie i konieczność usunięcia skutków niekorzystnych praktyk.
Postępowanie przeciwko Polskiemu Domowi Maklerskiemu dotyczy w szczególności wysyłania pocztą elektroniczną formularza elektronicznego, którego koniecznym punktem było oświadczenie, że kupujący nie usłyszał ani nie dostał żadnych informacji, które byłyby sprzeczne z tym, co jest napisane w Propozycji Nabycia Obligacji lub Warunkach Emisji Obligacji. Klient nie miał możliwości wysłać formularz bez zaakceptowania tego punktu. Nawet jeśli faktycznie było inaczej. Sprawia to, że zdaniem UOKiK może to być niedozwolone postanowienie umowne, które może utrudniać konsumentowi dochodzenie roszczeń. Tak jak w przypadku Idea Banku – potwierdzenie zarzutów grozi kara finansową oraz koniecznością usunięcia skutków niekorzystnych praktyk.
Kolejne postępowania wyjaśniające w sprawie obligacji GetBack dotyczą zarówno spółki, jak i pośredników, a więc też Noble Securities oraz Mercurius Financial Advisors.Wszystkie postępowania dotyczą kwestii ustalenia czy konsumenci przy zakupie obligacji otrzymywali rzetelne,uczciwe i pełne informacje, które pozwalały im na świadome podjęcie decyzji co do inwestycji swoich środków.
Aktualnie UOKiK przestawił Ministerstwu pakiet propozycji zmian prawnych dotyczących zwiększenia bezpieczeństwa konsumentów rynku finansowego. Jak pokazuje chociażby ta sytuacja, konsumenci nadal mogą łatwo stać się ofiarami nieuczciwych praktyk przedsiębiorców. Pozostaje mieć nadzieję, że Ministerstwo pochyli się nad proponowanymi zmianami i dostrzeże konieczność większej dbałości o regulacje zasad funkcjonowania rynków finansowych.
Jeśli i Ty jesteś poszkodowany przez nieuczciwe zachowania przedsiębiorców, skontaktuj się z naszą Kancelarią. Doświadczenie naszych prawników w zakresie ochrony Klienta na rynku finansowym stanowi nieoceniony atut w walce o odzyskanie pieniędzy. Proponujemy kompleksową analizę Twojej sprawy, a także przedstawimy możliwe rozwiązania, nie tylko w zakresie obligacji, ale również innych instytucji rynku finansowego, dzięki czemu nie będziesz musiał martwic się o swoje inwestycje.