NOWE UPRAWNIENIA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ (KAS), CZYLI KIEDY SKARBÓWKA MOŻE NAM ZAJRZEĆ W RACHUNEK BANKOWY?

ODWOŁANY LOT
24 czerwca 2022
UCIĄŻLIWY SĄSIAD
8 lipca 2022

Od 1 lipca obowiązuje zmiana przepisów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która pozwala urzędnikom KAS sięgać po informacje dotyczące naszych rachunków bankowych już na etapie wszczęcia postępowania przygotowawczego w sprawie o wykroczenia lub przestępstwa skarbowe, a nie jak dotychczas, po postawieniu zarzutów osobie fizycznej.

Jaki może mieć to wpływ na posiadaczy konta w jakimkolwiek banku i co się zmienia?

Do tej pory art. 48 ustawy o KAS stanowił, iż banki a także inne instytucje kredytowe i finansowe mają obowiązek, na żądanie Szefa KAS, naczelnika urzędu celno-skarbowego, a także naczelnika urzędu skarbowego, sporządzić i przekazać informacje dotyczące osoby, wobec podejrzanego o popełnienie przestępstwa czy wykroczenia skarbowego. Od pierwszego dnia lipca przepis ten stanowi, iż wniosek nie musi dotyczyć tylko osoby której przedstawiono zarzuty, może on dotyczyć każdej osoby fizycznej, osoby prawnej i tzw. ułomnej osoby prawnej.

Najprościej mówiąc- organ skarbowy nie będzie ograniczony do złożenia wniosku o udostępnienie informacji wobec osób już podejrzanych, lecz każdej osoby wobec której organ poweźmie przypuszczenie, że mogła popełnić wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Warto przyjrzeć się informacjom, które bank jest obowiązany udostępnić na stosowny wniosek organu. Są to między innymi:

  • posiadane lub współposiadane rachunki bankowe,
  • posiadane pełnomocnictwa do dysponowania rachunkami bankowymi a także dat, kwot obciążeń rachunków i ich tytułów,
  • liczba tychże rachunków,
  • nadawcy wraz z odbiorcami przelewów,
  • zawarte umowy kredytu, pożyczki, ze wskazaniem jej kwoty, terminu spłaty a nawet celu na jaki zostały one zaciągnięte,
  • jeżeli nabyliśmy za pośrednictwem banku akcje lub obligacje Skarbu Państwa a także jeśli nimi obracamy- również będzie to wiadome organom skarbowym.

Zgodnie z art. 49a wspomnianej ustawy jeśli szef KAS lub naczelnik urzędu celno-skarbowego posiada uprawdopodobnione informacje o możliwości posługiwania się rachunkiem bankowym wykorzystywanym do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub z nieujawnionych źródeł wówczas instytucje finansowe będą zobowiązane do udostępnienia informacji o danych identyfikacyjnych posiadacza rachunku, w tym danych PESEL a także danych pełnomocnika tego rachunku i reprezentanta posiadacza rachunku. Ważne- uprawdopodobnienie nie jest udowodnieniem- udostępnienie nie wymaga przedstawienia dowodów na popełnienie wykroczenia lub przestępstwa.

Jak widać, zakres możliwych lustrowanych spraw jest dość obszerny. Warto zaznaczyć, iż bankom za nieudzielenie lub nieprawidłowe udzielenie powyższych informacji grozi kara pieniężna w wysokości 10.000 zł. Oznacza to, iż bank, w przypadku np. powołania się na tajemnicę bankową oraz nieudostępnienie informacji zostanie obciążony sankcjami.

Ważne- w myśl art. 49ab – dane informacyjne wskazane w ustawie są przechowywane przez agentów rozliczeniowych, naczelników urzędów skarbowych i celno-skarbowych przez 5 lat od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym to dane zostały przekazane do naczelnika odpowiedniego urzędu. Oznacza to, że np. w sytuacji w której to organ otrzyma informacje 5 lipca tego roku, będzie w ich posiadaniu do pierwszego dnia 2028 roku.

Postępowania wszczęte przez organy skarbowe niejednokrotnie są bardzo złożone. Zawiłość a także częsta zmienność przepisów nie ułatwia postępowania. Nie jest to jednak walka z wiatrakami, jeżeli masz problem, wątpliwości- zapraszamy do naszej kancelarii, gdzie chętnie Ci pomożemy!