WAŻNA UCHWAŁA NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO DLA PODATNIKÓW WOBEC KTÓRYCH URZĄD SKARBOWY WSZCZĄŁ POSTĘPOWANIA KONTROLNE I WYDAŁ DECYZJE WYMIAROWE!!

Czy nagrywanie rozmów i podsłuchiwanie jest legalne? ⚖️
27 lutego 2023
RĘKOJMIA ZA WADY
6 kwietnia 2023

W dniu 27 marca Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, która może być podstawą do uchylenia decyzji i w efekcie zwrotu pobranych przez Urzędy Skarbowe zobowiązań podatkowych, które zostały uiszczone na mocy decyzji wydanych w toku prowadzenia przez US kontroli i postępowań przeciwko podatnikom.

Jeśli więc, w wyniku prowadzonej kontroli Urząd Skarbowy, po pięciu latach od powstania zobowiązania obowiązku podatkowego, wydał wobec Ciebie decyzję nakładającą obowiązek wypełnienia zobowiązania podatkowego sprawdź, czy Urząd mógł popełnić błąd i nie należy Ci się zwrot uiszczonej sumy!

Wyjaśniając pokrótce cały spór oraz wątpliwości, które finalnie zostały rozwiane omawianą uchwałą, jedna z tzw. „ustaw covidowych”, stanowiła, że w trakcie pandemii COVID-19 bieg przedawnienia przewidzianych w prawie administracyjnym nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu.

Przepis ten obowiązywał około półtora miesiąca i dokładnie przez ten czas zawieszeniu uległy terminy przewidziane przez prawo administracyjne. W praktyce pojawiły się wątpliwości czy ten sam przepis może być również zastosowany w przypadku prawa podatkowego i podjęcia kontroli oraz prowadzenia czynności przeciwko podatnikowi przez Urząd Skarbowy. Niektóre  Urzędy Skarbowe stały na stanowisku, że termin zawieszenia odnosi się także do terminu wszczęcia kontroli podatkowej, która zgodnie z przepisami wynosi co do zasady pięć, pełnych lat podatkowych od powstania zobowiązania podatkowego. W wyniku takiego rozumowania, urzędy skarbowe wszczynały postępowania w „przedłużonym” o okres obowiązywania przepisu terminie, oraz jak łatwo się domyśleć, w ich wyniku wydawały decyzje na mocy których należało zapłacić należny podatek, niejednokrotnie większy, niżeli miałoby to miejsce przy zapłacie podatku „w terminie”.

Najnowsza uchwała NSA wyraźnie wskazuje- DYREKTYWY PRAWA PODATKOWEGO NIE SĄ CZĘŚCIĄ GAŁĘZI PRAWA ADMINISTRACYJNEGO. Co za tym idzie- przepis „ustawy covidowej” nie mógł stanowić podstawy dla organów skarbowych do zawieszenia prowadzenia czynności i wydawania decyzji po upływie standardowych 5 lat. Nie dotyczy on wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Co to oznacza dla podatników, na których decyzja wydana w wydłużonym okresie, po upływie 5 lat od powstania zobowiązania podatkowego, nakładała obowiązek zapłaty?

Zgodnie z zasadami prawa administracyjnego, takie decyzje powinny zostać uchylone, a co za tym idzie- Urząd Skarbowy powinien zwrócić podatnikom pobrane kwoty podatków.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w toczącym się postępowaniu podatkowym lub zastanawiasz się nad zasadnością wydanej przez Urząd Skarbowy decyzji, zapraszamy do kontaktu, pracownicy naszej Kancelarii pozostają do dyspozycji!

Źródło: Uchwała NSA sygn. akt I FPS 2/22