RĘKOJMIA ZA WADY

WAŻNA UCHWAŁA NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO DLA PODATNIKÓW WOBEC KTÓRYCH URZĄD SKARBOWY WSZCZĄŁ POSTĘPOWANIA KONTROLNE I WYDAŁ DECYZJE WYMIAROWE!!
29 marca 2023
STANOWISKO WOBEC ORZECZEŃ TSUE
16 czerwca 2023

Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, w których, po zakupie danej rzeczy okazuje się, że jest ona wadliwa. Czasami wadę widać od razu, np. po rozpakowaniu rzeczy i spostrzeżeniu że ma ona wadę, np. w postaci wgniecenia, lub po czasie, np. gdy po miesiącu użytkowania butów widzimy odklejającą się od niej podeszwę.

Warto pamiętać, że niezależnie od kupionej rzeczy, zawsze przysługuje nam RĘKOJMIA za jej wady. Jest to prawo, które jest regulowane przez kodeks cywilny i przysługuje niezależnie od kupionej rzeczy, w każdym wypadku gdy ma ona wady. Jest to prawo nadane ustawowo- oznacza to, że w odróżnieniu do gwarancji, nie musimy posiadać stosownych dokumentów w których sprzedawca zobowiązuje się do usunięcia jej wad.

Co istotne, przepisy dotyczące rękojmi za wady stosuje się także do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które zakupiły rzecz, przy czym zakup ten nie był związany z prowadzoną przez nich firmą. Dodatkowo, gdy stronami sprzedaży są dwa podmioty profesjonalne, mają one uprawnienie do wyłączenia, w stosunku między sobą, prawa rękojmi.

TERMIN – Ustawodawca przewiduje termin 2 LAT od nabycia rzeczy na skorzystanie z rękojmi.

Z terminem tym łączą się domniemania:

  • Jeśli wada ujawni się w pierwszym roku po zakupie rzeczy- wówczas przyjmuje się, że wynikła ona z winy sprzedającego. Odnosząc to do powyżej przedstawionego przykładu butów, to na sprzedawcy będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że odklejona podeszwa wynika np. z niewłaściwego użytkowania butów, a nie z winy producenta.
  • Jeśli wada ujawni się w drugim roku po zakupie rzeczy- wówczas sytuacja ulega odwróceniu, to na nas, jako konsumencie ciąży obowiązek udowodnienia, że odklejona podeszwa wynika z winy producenta, a nie z naszego niewłaściwego użytkowania, np. z czyszczenia obuwia środkiem do tego nieprzeznaczonym, który ma właściwości rozpuszczające klej.

JAK ZGŁOSIĆ RĘKOJMIĘ?

Najprościej jest udać się do sklepu w którym rzecz była kupowana i tam wypełnić formularz reklamacyjny, w którym będzie dokładnie opisana wada oraz czas w którym się ujawniła. Warto mieć także dowód zakupu- inaczej sprzedawca nie będzie miał obowiązku przyjąć naszej reklamacji.

Uwaga ❗️ Nie zawsze musi być to paragon. Zdajemy sobie sprawę z tego, że odruchowo wyrzucamy lub w ogóle nie bierzemy paragonu przy sprzedaży. Mimo, że jest to najczęstszy dowód zakupu, często wystarczy wydruk z konta bankowego potwierdzający przelew w danym dniu. Obecnie większość systemów działających w sklepach pozwala na zlokalizowanie takiej transakcji w sklepie po dacie oraz kwocie operacji oraz wydrukowanie tzw. paragonu zastępczego.

CO MOŻE ZROBIĆ SPRZEDAWCA PO ZGŁOSZENIU RĘKOJMI?

Jeżeli rzecz ma wadę, kupujący przy składaniu reklamacji może złożyć oświadczenie o:

  • obniżeniu ceny
  • odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie

Niezależnie od tego żądania, sprzedawca może

  • Wymienić wadliwą rzecz na wolną od wad
  • Usunąć wadę, czyli naprawić rzecz

Jeśli masz problem z wyegzekwowaniem swoich praw chętnie Ci pomożemy! Pracownicy naszej Kancelarii pozostają do dyspozycji.